| 
  • If you are citizen of an European Union member nation, you may not use this service unless you are at least 16 years old.

  • Stop wasting time looking for files and revisions. Connect your Gmail, DriveDropbox, and Slack accounts and in less than 2 minutes, Dokkio will automatically organize all your file attachments. Learn more and claim your free account.

View
 

K u K Weichselflotille

Page history last edited by PBworks 12 years, 12 months ago

Kaiserliche und Konigliche Weichselflotille

 

Jednostki na Wiśle

 

NazwaTypZbudowanyStartKoniecNota
Dęblinholownik
Dunajec19041914bocznokołowiec, rekw.30.07.1914,zb. Linz
Generarlgouverneurholownik1916tylkonokołowiec?,wynajęty
Goplana18951914zdob. na Rosjanach w Nowym Brzesku 05.08.1914
Kaiserholownik1916wynajęty; tylnokołowiec?
Kopernik191019141914zb. Zieleniewski;bocznokołowiec; ekw.30.07.1914; samozat. Nadbrzezie 12.09.1914
Kraków1889
Krystyna19091914zarekw. z Zarządu Dróg i uzbroj. 09.1914
Kujawiak18831916zatop. przez Rosjan w Dęblinie 1915; podn. 04.1916
Melsztyn19091914

1915

1914bocznokołowiec zb. Zieleniewski, reks.30.07.1914, samozat k. Nadbrzezia 12.09.1914, podn. kon. 1915 i napr. Krk
Nadwiślanin18941914zdob na Rosjanach w Nowym Brzesku 05.08.1914
Neptun19111914tylnokołowiec, zakup w Mysłowicach od niem. własc.
Planetatransportowiec189419141914zb. Fechner; zdob. na Ros. 08.1914, nieuzbor. tp. zatop 09.1914
Polonez18891914zb. Schichau;zdob. na Ros. 08.1914
Przyjaciel Publiki1891zb. Schichau
Przywiślanin1894zb. Schichau
Puławyholownik189019141918
Pułtusk
Steinkellertransportwiec186619141914zd. na Rosj. 08.1914 jako neuzbr. transp. spaloyny przez Rosjan podczas kotrofensywy w Annopolu 05.09.1914
Tyniec190919141914zb. Zieleniewski; bocznokołowiec, sł. 05/06.08.1914; samozat. k. Nadbrzezia 12.09.1914
Wandazb. Zieleniewski
Wenus

Wenera

18941916zb. Schichau; zatop. przez Rosjan w Dęblinie 1915; podn. 1916

 

Wanda 1910 Paddle steamer. Requisitioned 30 Jul 1914. Scuttled near Nadbrzezie 12 Sep 1914.

Wawel (A) 1893 Paddle steamer. Requisitioned 30 Jul 1914. Destroyed by fire from Russians during counter-offensive at Annopol 05 Sep 1914.

Wawel (B) 1903 Russian requisitioned transport, scuttled by them in 1915 and raised by the Austro-Hungarians in 1916.

 

Jednostki na Dniestrze

 

NazwaTypZbudowanyStartKoniecNota
Andrzej hr Potocki19101918zb. Praga
Okopy św Trójcy19101918zb. Praga
Halicz19011901zb. Linz
Łomnica19041918zb. Linz

 

Jednostki na Bugu

 

NazwaTypZbudowanyStartKoniecNota
Słucz

 

 

• oraz motorówki (tutaj najmniej liczę na pomoc... ale kto wie?)

Artur (??, potem Krasiński)

Gott mit Uns (?)

Iskra (?? 1897)

Wilga (?? 1897)

A (Linz 1910)

B (Ujpest 1914 - ponoć tożsama z austriacką B 9 = Mowe, wyc. w 1935)

C-H (Ujpest 1914-1915;

Ob der Enns (Linz 1909)

Danubius i Save (ex-serbskie - Dunav i Sava?; Save to ponoć potem austriacka B 17 = Brache, wyc. w 1931)

 

 

Cytat:

Kraków (?? gdzie, 1889)

 

 

KRAKOW musial byc jedna z jednostek Przeworskiego

 

Wg moich notatekze Szczecina dla Preszeworskiego zbudowano:

#150 kolowy holownik 1884 10rt 12,524t 20nKM

#162 1885 45grt 30nKM

 

Po drugie losy wcale nie są takie nieznane, było wiele publikacji ale dla przykładu podam poniżej:

 

 

Dla przykładu inny holownik. Oczywiście powielanie za podaniem żródła i autora

 

 

Ktorys juz raz na tym forum ponawiam

 

Stettinen Oderwerke A/G powstala w 1894 roku

 

z polaczenia

Schiffswerft AG Möller & Holberg , Stettin

oraz

Werf Aron & Gollnow

 

podane numery stoczniowe nie sa zadnymi numerami budowy,

tylko kolejnymi numerami przyporzadkowanymi po polaczeniu stoczni.

 

po plajcie starrej w 1901 nowa

Stettinen Oderwerke A/G powstala w 1903 roku

 

 

KRAKOW musial byc jedna z jednostek Przeworskiego

 

Wg moich notatekze Szczecina dla Preszeworskiego zbudowano:

#150 kolowy holownik 1884 10rt 12,524t 20nKM

#162 1885 45grt 30nKM

 

reszta chyb znana

 

Znalazłem krótką dyskusję nt. statków Przeworskiego w innym temacie. Po pozbieraniu tematów, doszedłem do następującej kompilacji:

 

1885 zbud. Stettiner Maschinenbau AG "Vulcan"

29 t (45 grt), 27×3.3×0.5 m, 30 nhp/70-75 ihp

"Przeworski II" (AH) => 1889 "Kraków" (C.k. Namiestnictwo Galicji)

 

 

Cytat:

NUMERY REJESTRACYJNE: 1892 r. – 7 [Ministerstwo Putei Soobszczenia St. Petersburg]

 

 

Numery MPS zostaly przyznane w 1885 roku, albo troszeczke wczesniej, ale po 1881 roku.

Wisla dostala 1-20, potem dodatkow 26 a od 31 zaczynal sie Niemen.

 

Okolo 1910 wprowadzono w Rosji nowe oznaczenia, ktore jednak optrzymywaly tylko nowe statki oraz starsze przy re-jestracji wlascicieli.

 

W odroznieniu do nop. Niemiec statki rosyjski mogly byc zarejestrowane jednocuzesnie jako rzeczne i morskie , czyli posiadac ogolny numer MPS oraz numer rejestracji portowej, ktora zostala wprowadzona w 1866 roku.

 

AvM

 


 

W spisie statkow C-K Flot. Wislanej brak 2 holownikow z napedem tylnokolowym: GENERALGOUVERNEUR i KAISER. Sateczki zostaly wynajete od niemieckiej firmy Habermann und Glucke, ale podnosily bandere wojenna Austro-Wegier.

W spisie rowniez brak motorowki WEICHSEL (oficjalna nazwa Patroullenboote A.D. WEICHSEL), ktora miala byc wykorzystywana w 1915 r. Problem z ta informacje jest,ze znany jest tylko jeden WEICHSEL, zbudowny w 1915 r w Berlinie przez i dla FMK (Freiwilligen Motorboot-Korps), ktory w latach 1916 zasilil C-K Flotylle na Dunaju. Wg zrodel niemieckich sklasifikowany zostal jako Panzerkanonenboote WEICHSEL. Wynika, ze WEICHSEL, ktory zasilil C-K Flotylle Dunajska nie mogl byc na Wisle, gdyz jeszcze nie zostal wykonczony przez stocznie.

 

Uwagi odnosnie statku SLUCZ. Wcielony zostal w 1916 r do C-K Flotylli Rzecznej 4 Armii operujacej na Bugu i Sluczu. Statek byl uzywany jako hulk dla flotylli na Bugu az do rozpadu monarchii (pazdziernika 1918).

 


 

Witamy!

 

Wg Gronera "Weichsel" nie była w c.k. flotylli dunajskiej, tylko w niemieckiej flotylli na tej rzece.

 

Co do "Słucza", "Kaiser" i (nieznanego mi dotąd) "Generalgouverner" - pytanie, skąd się owe statki wzięły (stocznia), i co się z nimi stało potem...

 

Ale znając to forum, podejrzewam że - prędzej lub później - do tego dojdziemy

 

Czesc

Zwracam uwage na opracowanie Kamienskiego i Danielskiego "Poczta Austro-Wegierskiej Flotylli na Wisle 1914-1918" (zeszyty naukowe Muzeum miasta Karkowa "Krzysztofory" nr.20; rowniez wydane jako oddzielny zeszyt)) gdzie pokazano ilustracje stempla pocztowego motorowki patrolowej "A.D. WEICHSEL" z data uzycia 1915, nalezacej do A-W FW. W opracowaniu "Motorboote in Militarischen Einsatz" autorstwa Von Christian Osterselhlte (Deutsches Schiffahrtsarchiv 24.2001) znajduje sie informacja na temat Kannonenboote WEICHSEL zbudowanego w lecie 1915 r Berlinie dla FMK. Czy jest to ta sama jednostka ? To jest pytanie, ktore czeka na odpowiedz. Niemniej istniala wspolpraca miedzy Niemcami i Austriakami i na Wisle i na Dunaju, czego miedzy innymi jest dowodem udzial niemieckiej motorowki WEICHSEL na Dunaju w ramach C-K Flotylli (patrz "Die osterrechisch-ungarische Donauflotille im Weltkriege 1914-18, autorstwa Olafa Richarda Wulffa, rok wydania 1934).

 

Wg Gronera "Weichsel" nie była w c.k. flotylli dunajskiej, tylko w niemieckiej flotylli na tej rzece. -

Opowiedz: GRONER jest w bledzie i jeszcze raz kieruje do Wulffa i do Christiana Osterselhlte.

 

Odnosnie statku SLUCZ. Byl to statek poddanego rosyjskiego i najprawdopodobniej zostal przejety jako zdobycz wojenna na Bugu po zajeciu Dorohujska przez jednostki 4 Armii wielmoznego Franciszka Jozefa w 15 roku.

 

Co do statkow "Kaiser" i (nieznanego mi dotąd) "Generalgouverner" . Odpowiedz: kieruje do opracowania Kamienskiego i Danielskiego. Mam u siebie zdjecie tych statkow pod bandera MW Austro-Wegier.

 

Pozdrawiam i mam nadzieje, ze moje uwagi przydadza sie.

Jefe

 

ps. Wydaje mie sie, ze podajac informacje potrzebne jest podawanie zrodel. Pomoze to zweryfikowac informacje i ewentualnie skorygowac je, jak rowniez wykorzystac w przyszlych publikacjach. Tym samym podnosi poziom wspolpracy jakim jest Forum.

 

 

Cytat:

Wg Gronera "Weichsel" nie była w c.k. flotylli dunajskiej, tylko w niemieckiej flotylli na tej rzece. -

Opowiedz: GRONER jest w bledzie i jeszcze raz kieruje do Wulffa i do Christiana Osterselhlte.

 

 

Sekcja Grönera dot flotylli wislanej oparta jest na b. starym artykule Waldka w STRANDGUCIE cos 20 lat temu. W miedzyczasie pojawilo sie tyle nowych danych, zwlaszcze znalezonych przez Waldka , ze nie wiem czy polowa tamtej listy jest poprawna.

Jednak jak Theo Dorgeist mi niedawno powiedzial"nie wszystko w Grönerze jes bledne"

 

AvM

 

 


 

Ciekawy jestem zdjęcia "GENERALGOUVERNEUR" to powinien być bocznokolowiec !. Ale on był w nie K.u.K. lecz niemieckiej Weichselflottille.

 

 

 

 

SMALL VESSELS:

 

Alpha Motor boat requisitioned 1916.

Danubius Motor boat requisitioned 1916.

Dora Motor boat requisitioned 1916.

Gamma Motor boat requisitioned 1916.

Gott mit uns Motor boat.

Hedwig Motor boat requisitioned 1916.

Ida Motor boat requisitioned 1916 from Kapitän Goll, Lloyd Austriaco agent, Gravosa-Ragusa.

Iskara 1897 Motor boat used as a tug. Obtained from River Regulatory Authority. Repaired at Krakow end 1915.

Matzi Motor boat seized from the Russians in 1916.

Ob der Enns Motor boat placed in service 1916. Transferred to Bug flotilla 1917.

Save Motor boat requisitioned 1916.

Weichsel Motor boat.

Wilga 1897 Motor boat used as a tug. Obtained from River Regulatory Authority.

Motorboot A Motor boat. Transferred to Bug flotilla 1917.

Motorboot B Motor boat. Transferred to Bug flotilla 1917.

Motorboot C Motor boat. Transferred to Bug flotilla 1917.

Motorboot D Motor boat. Transferred to Bug flotilla 1917.

Comments (0)

You don't have permission to comment on this page.